راههاي افزايش بيشتر عمر ماشين

۴ - ماشين را در سايه پارک کنيد
تابش هاي فرابنفش باعث کمرنگ شدن رنگ بدنه، پوسيدگي تودوزي اتومبيل و خراب شدن چراغ هاي جلوي ماشين مي شوند. پلاستيک هاي اتاق خودرو زير گرماي آفتاب خشک مي شوند. ماشين را هميشه در پارکينگ يا زير سايه پارک کنيد. يا اگر جاي پارکي در سايه پيدا نکرديد از سايه گير سراسري براي شيشه جلوي ماشين استفاده کنيد. البته هميشه هم ماشين را زير سايه درختان پارک نکنيد زيرا شيره درخت يا فضولات پرندگان نيز باعث خوردگي و از بين رفتن رنگ بدنه مي شود.

۵٫ سيستم خنک کننده ماشين بايد خنک بماند
لوله سيستم خنک کننده ماشين، استفاده دشواري دارد. خراب شدن سيستم خنک کننده مي تواند منجر به خرابي موتور شود. ساختار آلومينيومي و بسته موتورهاي جديد نمي تواند به طور مکرر انبساط‌ بخار آب‌ يا گاز در سيلندر موتور که در نتيجه گرماي بيش از حد است را تاب بياورند. بنابراين، شلنگ رادياتور و بخاري را به طور مرتب چک کنيد و پس از ۲۴۰ هزار کيلومتر آنها را تعويض کنيد. در اين حالت خوب است پمپ آب را نيز عوض کنيد. البته آن را در زمان سرويس تسمه تايم انجام دهيد

۶٫ سرويس تسمه تايم را به موقع انجام دهيد
بله، تعويض تسمه تايم هزينه زيادي دارد اما اگر اين کار را در موعد خود انجام ندهيد مي تواند به آسيب هاي جدي در موتور منجر شود. بهترين زمان براي تعويض تسمه تايم بعد از ۱۶۰ هزار تا ۲۰۰ هزار کيلومتر است. از آنچه که تسمه تايم اغلب پمپ خنک کننده را پيش مي راند بسيار منطقي است در همين زمان اين پمپ را نيز عوض کنيد.

۷٫ باهوش و با تدبير باشيد
مسافرت هاي طولاني براي ماشين بهتر است. در سفرهاي کوتاه داخل شهري، موتور به اندازه کافي گرم نمي شود تا ميعان گاز لازم براي ميل لنگ و اگزوز را درست کند. در نتيجه آب در آنها جمع مي شود و استهلاک ماشين بالا مي رود. مهندسين مکانيک اين اتفاق را چرخه غلط مي نامند و اعتقاد دارند سفرهاي کوتاه داخل شهري باعث کوتاه شدن عمر موتور مي شوند. اين چرخه باطل براي روغن ماشين به ويژه در هواي سرد بسيار ضرر دارد. اگر ناگزير به استفاده از ماشين در مسيرهاي کوتاه هستيد، دست کم مسيرهاي بزرگراه و اتوبان را انتخاب کنيد تا دماي ماشين به اندازه لازم برسد.

۸٫ گرم کردن ماشين پيش از حرکت
در زمستان بسيار خوب است پيش از حرکت، اجازه دهيد کمي موتور گرم شود. اين کار باعث مي شود تا روغن در موتور و ترمزها به دماي لازم برسد. يک دقيقه براي اين منظور کافي است. بيشتر از اين زمان فقط باعث سوخت بيهوده بنزين مي شود. در هواهاي بسيار سرد – صفر درجه و زير صفر درجه – اگر سفر شما واجب نبود از آن چشم پوشي کنيد. استارت در اين هوا براي موتور و باتري سخت است؛ گريس سفت مي شود و لوله و شلنگ ها يخ مي زنند.

۹٫ تميز نگه داشتن خودرو
فضولات پرندگان و شيره درختان باعث از بين رفتن رنگ بدنه مي شود. گل و خاک باقي مانده در گلگيرها نيز رطوبت را در خود نگه مي دارند و موجب پوسيدگي مي شوند. نمک جاده نيز از ديگر دشمنان اصلي خودرو است. اگر از زنجير چرخ در زمستان استفاده مي کنيد حتما نمک هاي موجود را از تاير و رينگ بشوييد. ماشين را زير آفتاب مستقيم يا هنگامي که هنوز گرم است، نشوييد.

۱۰٫ بنزين خوب بزنيد
هميشه سعي کنيد بنزين خوب به ماشين بزنيد. برخي از پمپ هاي بنزين، بنزين خوبي ندارند و بايد با دقت اين مساله را تشخيص دهيد. هر چند وقت يکبار بد نيست بنزين خالص و سوپر بزنيد.

۱۱٫ جنس تودوزي بايد خوب باشد
صندلي ها و تودوزي ماشين نيز بخشي از کيفيت و عمر خودرو را تشکيل مي دهند. کاورهاي قابل تعويض صندلي ها را مي توان به راحتي تعويض کرد و شست. به طور مثال، اگر قهوه، چاي يا سس روي صندلي بريزد ديگر نگراني براي کثيف ماندن آنها وجود ندارد. شايد روکش چرم شيک و باکلاس به نظر برسد اما بايد خيلي بيشتر از روکش هاي معمولي مراقب آنها باشيد. کفي هاي فابريک ماشين را نيز مي توانيد با انواع بسيار ضخيم که مي توانند آب و کثيفي را بيشتر در خود نگه دارند، تعويض کنيد.

۱۲٫ علايم و چراغ هاي داشبورد را ناديده نگيريد
وقتي چراغي شبيه موتور روشن مي شود يعني مشکلي در موتور ايجاد شده است که بايد به آن رسيدگي کنيد. يا چراغ روغن به شما گوشزد مي کند بايد آن را تعويض کنيد. به اين علامت ها بي توجه نباشيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: امنیتی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:, | 16:28 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.